Eurogenetic – afacerea care a pariat pe combustibili
19 februarie 2015
Cosmin Crețan, managerul companiei Eurogenetic, afirmă că prețul GPL-ului rămâne mai ieftin decât al benzinei datorită taxelor mai mici decât cele impuse pentru benzină (Foto: Claudiu Tudor)
De la câteva stații GPL, compania locală a ajuns la un lanț de 63 de stații pentru gaz petrolier lichefiat și la cinci stații de distribuții mixte. Afacerea locală se dezvoltă de la un an la altul, iar profitul se reinvestește în proporție de 90%. Aflați ce planuri de business are Eurogenetic pe viitor, dar și cum a explicat managerul companiei faptul că prețurile carburanților la pompă nu pot scădea în același ritm cu reducerea prețului petrolului din cauza taxelor către stat, care rămân fixe.
Eurogenetic a fost înființată în urmă cu peste 20 de ani, în 1994, și a început activitatea cu livrări angro de produse petroliere. De-a lungul timpului, compania a pariat pe piața carburanților, s-a dezvoltat pas cu pas, ajungând la o cifră de afaceri de 21 de milioane de euro în anul 2014. La ora actuală, compania dezvoltă cinci stații de distribuție de combustibili, plus 63 de stații de GPL (Gaz Petrolier Lichefiat), dispuse în șapte județe din sudul țării. Pe segmentul de GPL, afacerea locală s-a dezvoltat începând de prin anul 2004, când cererea pentru un astfel de produs s-a intensificat și tot mai mulți deținători de autovehicule începuseră să își monteze instalații de gaz în portbagajul mașinilor. La vremea respectivă, mai mulți benzinari particulari au simțit „gustul“ profitului, investind în benzinării sau stații GPL, dar piața i-a cernut în timp. Marii jucători au acaparat piața și le-au cumpărat business-urile investitorilor locali, astfel că au mai rezistat puțini benzinari în această zonă a țării.
Managerul Eurogenetic, Cosmin Crețan, a precizat, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, de la alege tv că Eurogenetic a rezistat pe piață reinvestind profitul aproape integral. „Noi am reușit să ne menținem, în primul rând, prin seriozitate, prin calitate și prin faptul că, în fiecare an, aproape tot profitul (în proporție de 90%) a fost reinvestit. Am încercat să ținem pasul cu noile tehnologii, să asigurăm o logistică necesară pentru toată aprovizionarea acestor stații. Am reușit, de-a lungul timpului, să asigurăm o flotă de transport, pentru că aceasta este baza unei astfel de afaceri, ca să poți să te aprovizionezi rapid, în funcție de necesități“, a spus Crețan.
O investiție într-o benzinărie – un milion de euro
„Clientul a devenit destul de pretențios“, spune Cosmin Crețan, astfel că și investițiile în piața combustibililor trebuie să fie pe măsura cererii din partea cumpărătorilor. Eurogenetic a achiziționat recent stația de carburanți din cartierul Brazda lui Novac, pe care a transformat-o și adaptat-o cerințelor moderne.
„Investiția totală a fost destul de mare. Achiziția plus modernizarea stației s-a ridicat la peste un milion de euro. Este o stație 100% «made in Craiova», pentru că realizarea ei s-a făcut numai cu firme locale. Am vrut să demonstrăm că și noi, aici, în Bănie putem să facem ceva la standarde occidentale“, a spus Cosmin Crețan în cadrul emisiunii „Economia Sudului“.
Afacerea cu GPL rămâne un business profitabil pentru cei care investesc în acest domeniu. Ca și pondere în cifra de afaceri a Eurogenetic, GPL-ul reprezintă 42%, dar „ca și pondere în profit, afacerea cu GPL reprezintă 68% din total. (…) Nivelul businessului nostru pe GPL a crescut de la an la an. Nu am avut nici un an de scădere“, a precizat managerul companiei. Cererea de GPL pe piață, în general, este în creștere timidă în ultimii trei-patru ani, dar se menține un ecart al prețului acestui produs față de alți combustibili, GPL-ul fiind mai ieftin față de benzină și motorină.
Pe viitor, afacerea cu GPL va fi și mai bună. „Normele UE impun un nivel mai mare al folosirii combustibililor alternativi benzinei și motorinei, până în 2020 trebuie să se ajungă la 30%. La ora actuală, se consumă doar 10% GPL din totalul pieței“, a explicat Cosmin Crețan. Din punct de vedere economic, prețul GPL-ului rămâne cu circa 40% mai ieftin ca al benzinei.
Planuri de dezvoltare
Ca planuri de business pe termen scurt, Eurogenetic intenționează să deschidă o stație de carburanți în Craiova, în cartierul Craiovița Nouă, dar și șapte-zece stații GPL în județele din sudul țării.
Trei firme din Oltenia, Azalis, Eurogenetic și Dolchimex, au creat o companie nouă, ADE Gas Oil Company, care se ocupă de ceea ce înseamnă management, logistică și aprovizionare pentru toate cele trei companii locale, dar și pentru alte companii private care activează în domeniul comerțului cu GPL. Cifra de afaceri a acestei companii a fost de 62 de milioane de dolari, pe anul 2014.
Cum se formează prețurile la pompă
Prețul benzinei, motorinei și chiar al GPL sunt stabilite în funcție de cotațiile petrolului pe piețele internaționale, spune investitorul privat. Cererea de petrol la nivel internațional s-a diminuat constant în ultima perioadă, fapt ce a condus la scăderea cotațiilor petrolului chiar cu 50-55%. Anul trecut, prețul petrolului era de 110 dolari pe baril, iar anul acesta coborâse sub 50 de dolari pe baril, până săptămâna trecută, când prețurile pe bursele internaționale au început să urce. Dar nu orice scădere a prețului petrolului se transpune în scăderea prețurilor combustibililor la pompă, ca urmare a faptului că taxele care compun prețul final al combustibililor (accize, TVA și altele) nu scad deloc. Astfel că și comercianții, benzinarii particulari reduc prețurile finale doar în marja de reducere a prețului petrolului. În România, scăderea prețurilor la pompă a fost de doar 20%, având în vedere că, în prețul final, taxele plătite statului depășesc 50% sau chiar mai mult, în cazul benzinei. Managerul Eurogenetic a explicat de ce nu se poate scădea prețul în același ritm cu scăderea cotațiilor petrolului pe piețele lumii.
„Prețurile la pompă au scăzut doar cu 20% pentru că sunt niște scăderi de prețuri care se reflectă doar din scăderea prețului țițeiului brut. Taxele nescăzând (acciza este un preț fix și nu se poate umbla la ea), nu se poate scădea prea mult prețul combustibilului la pompă. Din această cauză, scăderea efectivă a prețului produsului finit a fost doar de 20%“, a explicat directorul companiei Eurogenetic.
Criza din Ucraina a diminuat ușor stocurile de combustibil
Situația din Ucraina nu și-a pus amprenta asupra aprovizionării efective cu produs finit de către benzinarii din România. „Singura problemă ar putea să fie la aprovizionarea cu țiței brut a rafinăriilor din România și deci, obținerea produsului finit, adică a carburanților, și transmiterea lor pe piață, spre comercializare. Nu au fost sincope în aprovizionare, dar, într-adevăr, au venit mai puține importuri de produse finite și ne-am bazat numai pe produsele fabricate în țară“, a explicat reprezentantul Eurogenetic, spunând că firma sa a redus stocurile pe perioada conflictului din Ucraina. Deficiențe în aprovizionarea cu combustibil pe piață ar putea apărea efectiv doar dacă una dintre cele trei rafinării din țară ar avea probleme tehnice, revizii sau în alte situații.
Supraacciza a scăzut consumul
Introducerea supraccizei de șapte eurocenți pe litrul de combustibil nu doar că nu a adus beneficii la bugetul de stat, dar a făcut ca o parte din cererea de combustibili să se mute în statele din jurul României, mai exact, în Bulgaria și Ungaria. Benzinarii locali spun că orice introducere a unor taxe în plus, peste cele deja existente, nu ar aduce beneficii nimănui. „Deja nu mai suntem la concurență cu alte piețe în momentul în care prețul la noi crește din cauza taxelor“, a mai spus, în cadrul emisiunii, Cosmin Crețan.
Emisiunea „Economia Sudului“ poate fi urmărită și pe internet, atât pe site-ul televiziunii, www.alege.tv, cât și pe site-ul Gazetei de Sud, www.gds.ro.
Cum se implică firma în proiecte comunitare
Eurogenetic se implică în viața locală sprijinind financiar sportivi și manifestații culturale. „Încercăm să mulțumim comunității din care facem parte prin diverse metode de ajutare, de sponsorizare a unor proiecte socio-culturale care au loc în Craiova. În speță, am fost sponsori ai Festivalului Shakespeare care are loc din doi în doi ani la Craiova și care, din punctul nostru de vedere, este un punct de referință pentru ceea ce înseamnă cultură în Craiova. Sprijinim și sportul prin compania ADE Gas. Suntem sponsori ai echipei de handbal feminin. De asemenea, mai avem două echipe de handbal de tineret la Caracal“, a arătat Cosmin Crețan, managerul Eurogenetic. Acesta a mai precizat că este un lucru bun că firmele pot să facă sponsorizări în condiții permisive ale legislației fiscale.
Gazul petrolier lichefiat – un combustibil alternativ care oferă siguranţă
28 ianuarie 2015
„Credem într-o energie curată şi sigură”
Ce este GPL?
GPL-ul este derivat în principal în timpul extracţiei gazului natural şi a petrolului şi este, de asemenea, produs în rafinării. Este o sursă de energie extrem de versatilă, cu sute de aplicaţii în casă, industrie, agricultură şi, desigur, carburant pentru motoarele cu ardere internă.
GPL-ul auto este cel mai cunoscut combustibil alternativ din întreaga lume, fiind utilizat de mai multe decenii. Acesta este compus din propan şi butan. Beneficiile sale sunt exploatare în condiţii de siguranţă mai ridicate decât la maşinile pe benzină sau motorină, costul redus de achiziţie, precum şi cantitatea redusă de emisii, GPL-ul auto fiind un carburant ecologic. Datorită răspândirii sale şi popularităţii din ultimii ani, GPL-ul auto, numit şi LPG sau autogaz, a devenit un produs indispensabil. În România există ,deja, peste 800 de staţii de GPL auto, numite şi instalaţii de tip skid. Multe dintre companiile de transport public sau companiile de taxi şi-au echipat flotele auto cu instalaţii pe GPL, acestea fiind o alternativă mai ieftină, sigură şi ecologică faţă de carburanţii clasici, benzina şi motorina. Pentru a alimenta un automobil cu GPL este nevoie, în primul rând, de o instalaţie de alimentare cu Gaz Petrolier Lichefiat.
Ce înseamnă o instalaţie GPL?
O instalaţie GPL reprezintă un ansamblu de echipamente care ajută la depozitarea şi alimentarea cu GPL eficient şi în siguranţă. Elementul comun al tuturor instalaţiilor este rezervorul. Acesta poate să fie cilindric (se montează în portbagaj) sau toroidal (se montează în locul roţii de rezervă). Rezervoarele sunt extrem de rezistente – neexistând până în prezent un accident în urma căruia să fi explodat o asemenea instalaţie. Practic, ai mai multe şanse ca rezervorul de benzină să ia foc înainte ca rezervorul GPL să prezinte urme de avarie.
Mentalităţi şi prejudecăţi în decizia de a monta GPL. De ce există îngrijorări faţă de acest sistem?
Cea mai mare parte a îngrijorărilor asupra siguranţei este percepţia şi lipsa de familiarizare cu acest sistem. Pe această piaţă auto există încă prejudecăţi care reprezintă cea mai gravă problemă atunci când vorbim de echiparea unei maşini cu o instalaţie GPL. Conotaţiile negative faţă de GPL apar din mai multe motive. În primul rând, un rezervor cilindric, plasat în portbagaj, sare în ochii orcărei persoane care este de faţă când deschizi portbagajul. Dacă rezervorul de benzină ar fi fost plasat acolo, este cel mai posibil ca efectul să fi fost acelaşi.
În al doilea rând, rezervorul de GPL este adesea confundat sau mai bine zis asociat cu buteliile de aragaz pe care încă multă lume le are acasă. În al treilea rând, mass-media, ocazional, ne dă informaţii despre consecinţele tragice ale accidentelor, care implică maşini ce au un sistem GPL montat, spunând că rezervorul GPL a cedat, deşi, atenţie: nimeni nu poate să ne dea un link exact sau să ne arate un articol exact în care se spune că maşina a explodat din cauza GPL-ului. Aceste mituri reprezintă cea mai mare problemă a celor care vor să facă o economie de combustibil în România. Ei bine, noi venim să spunem că aceste prejudecăţi creează o falsă impresie de know-how auto, însă care la sfârşitul zilei anulează şansa multor şoferi să meargă cu maşina în siguranţă şi cu o reducere a costurilor pentru combustibil cu până la 45% faţă de cele ale unei maşini pe benzină.
Situaţia reală
Pentru a înţelege de ce mersul pe GPL este mult mai sigur comparativ cu mersul pe benzină sau motorină, trebuie să facem o comparaţie. Un rezervor GPL este prin natura sa diferit faţă de rezervorul pe benzină sau motorină deoarece acesta este realizat dintr-un material mai gros şi mult mai rezistent decât rezervoarele tradiţionale, în speţă din tablă sudată din oţel. Este mult mai uşor să deformezi, să spargi, să desigilezi un rezervor de benzină decât unul de GPL, pentru că de obicei rezervoarele de benzină sunt făcute din plastic şi nu sunt echipate cu vreun dispozitiv de siguranţă. În caz de accident, un rezervor GPL plin nu îşi va schimba structura, nu va exploda şi nici nu va vărsa conţinutul. În sistemele pe benzină sau Diesel, alimentarea cu GPL este întreruptă în momentul impactului. Rezervorul se deformează, nu se sparge, scăpările de gaz nefiind posibile. Temperatura de aprindere a rezervorului GPL este mai mare faţă de benzină. Toate rezervoarele GPL sunt testate riguros, în conformitate cu normele europene, pe când rezervoarele de benzină sunt testate mai superficial.
Reglementările includ, de asemenea, şi alte condiţii care trebuie îndeplinite pentru ca rezervorul de GPL să poată fi utilizat. Aceste reglementări includ teste care trebuie efectuate pe rezervoare selectate aleatoriu din fiecare lot: teste pe materiale şi pe sudură, teste de spargere şi testul de foc. Producătorii rezervoarelor de GPL efectuează de asemenea teste suplimentare pentru a spori marja de siguranţă chiar mai mult.
De ce eşti în siguranţă cu GPL?
• GPL are cea mai mică rază de inflamabilitate dintre toate alternativele de carburanţi !
• GPL este mult mai sigur decât benzina!
• Componentele instalaţiei GPL auto sunt supuse unor severe verificări, fiind omologate internaţional!
• Testele au demonstrat că un autovehicul având instalaţie GPL auto nu explodează , deci e mai sigur decât cel pe benzină!
Există dezavantaje în folosirea GPL-ului auto?
Transformarea unui autovehicul pentru a putea funcţiona pe gaz implică un singur inconvenient şi anume reducerea spaţiului din portbagaj. Pentru rezolvarea acestei probleme au fost introduse rezervoarele toroidale care se montează în locul roţii de rezervă.
Concluzii
Luând în considerare toţi factorii de mai sus, o instalaţie GPL este mult mai sigură decât un sistem pe benzină sau motorină. Componentele instalaţiei GPL sunt certificate la nivel european şi omologate RAR. Instalaţiile GPL au sisteme speciale pentru a asigura siguranţa în exploatare dar şi în cazul producerii unui accident rutier. În concluzie, nu ai de ce să îţi fie teamă de GPL ci ar trebui să iţi pui întrebarea: Cât de sigur este să circuli pe benzină sau motorină? Aceste zvonuri despre rezervoarele GPL vin de multe ori din lipsa de cunoştinţe suficiente. Dar uite că dacă am săpat un pic mai adânc în această discuţie am văzut că siguranţa este pusă pe primul loc.
ADE Gas lansează o serie de articole dedicate domeniului auto GPL, cu scopul de a educa şi informa populaţia cu privire la beneficiile ecologice şi economice dar şi tehnologice ale folosirii combustibililor alternativi precum GPL (Gazul Petrolier Lichefiat).
România deţine aproximativ 3.000.000 de autovehicule care au ca sursă de alimentare benzina; dintre acestea doar 10% au montate instalaţii de GPL, comparativ cu Italia, Turcia, Bulgaria, Grecia, Serbia, Spania unde aproximativ 40-50% din autoturisme sunt echipate cu GPL. “Ne dorim ca aceste articole să ajute la creşterea consumului şi realizarea targetului impus de Uniunea Europeană, care spune că până în 2020, consumul de combustibili alternativi ecologici, trebuie să reprezinte 30% din consumul total de combustibil”, a declarat Cosmin Creţan, unul dintre acţionarii grupului ADE Gas.
Staţie de carburanţi EGC la standarde occidentale în Brazdă
8 decembrie 2014
Eurogenetic (EGC) a inaugurat vineri, 5 decembrie, o staţie de carburanţi modernă, sub un nou concept, în cartierul craiovean Brazda lui Novac. Investiţia totală (achiziţia şi modernizarea) s-a ridicat la peste un milion de euro.
„Toţi colaboratorii şi partenerii noştri sunt firme din Craiova. Am dorit să realizăm o staţie la cele mai înalte standarde şi să oferim servicii de calitate maximă, însă 100% «made in Oltenia»“, a mărturisit Cosmin Creţan, manager EGC.
Noua staţie EGC se desfăşoară pe o suprafaţă de 1.500 de metri pătraţi şi include o zonă comercială construită pe conceptul „life shop“, un concept nou, mai dinamic, mai eficient şi mai aproape de necesităţile consumatorului modern. În magazinul din incinta staţiei se comercializează de la snackuri şi dulciuri până la vinuri din game de top. Barul, care contribuie puternic la aspectul occidental al locului, are o capacitate de aproximativ 30 de locuri şi este conceput după un design original, ce poartă amprenta unei tinere arhitecte din Craiova. În plus, staţia este prevăzută şi cu o terasă retractabilă, destinată fumătorilor.
„Ne-am propus să aducem în Craiova şi în Oltenia standardele internaţionale, să oferim toate serviciile, de la magazin până la zona de food şi bar, însă într-un cadru profesionist, care să îndeplinească toate exigenţele şi să aducă şi ceva în plus. Oferim servicii de calitate, peste benzinăriile de top din Craiova, însă la preţuri corecte, sub nivelul pieţei comparativ cu acestea“, a declarat Cosmin Creţan.
Staţia EGC comercializează carburanţi Rompetrol, iar pe viitor se are în vedere şi implementarea unui sistem de furnizare carburanţi pe bază de carduri.
Firma Eurogen etic a cunoscut o evoluţie constantă, cu o cifră de afaceri care a crescut de la an la an. Pentru acest an, reprezentanţii EGC preconizează o cifră de afaceri de 22 – 23 de milioane de euro. Eurogenetic deţine o reţea de 64 de staţii GPL şi șase staţii mixte de carburanţi şi asigură necesarul de combustibil de aviaţie JET A1 pentru Aeroportul din Craiova.
Noua staţie de carburanţi Eurogenetic se află pe strada Brazda lui Novac, nr. 52-54.
Copyright EUROGENETIC S.R.L. Toate drepturile rezervate